Otevřený dopis

představenstvu hotelu Thermal a ministryni financí Aleně Schillerové

thermal_42_180927-002941_haf
Foto Michaela Danelová

*

Vážení,

již několik let se snažíme upozorňovat na kvalitu architektury festivalového paláce Thermal. Mnohokrát jsme popisovali komplikovaný příběh Thermalu a nesmírné úsilí našich prarodičů, manželů Machoninových, které do jeho projektování vložili. Pyšnili jsme se úctou, jakou jejich architektura získává od českých i světových odborníků a nostalgickým nadšením (karlovarské) veřejnosti. Přesto jsme vždy znova zhrozeni, když sledujeme, jakým směrem se ubírá jeho osud.

Často slýcháme, že se svými aktivitami snažíme rekonstrukci Thermalu zabránit a že ze stavby chceme udělat skanzen zastaralých technologií. To samozřejmě není naším cílem. Thermal je složitá stavba, která si zaslouží soustředěnou pozornost a rozvážné rozhodování nad tím, jak jej zmodernizovat co nejlépe. Rekonstrukce paláce, kterému se jeho architekti denně věnovali čtrnáct let, nelze provést bez ucelené koncepce a pečlivého dohledu nad každým rozhodnutím.

Nadcházející rekonstrukce je jedinečnou příležitostí, jak ve Varech znovu vytvořit něco výjimečného. Prostor, který zvládne nápor áčkového filmového festivalu, se ctí přivítá světové celebrity, ale který nepohrdne ani baťůžkáři, vystoupením místního dramatického kroužku nebo rodinným obědem karlovaráků. Bohužel, v současnou chvíli vše naznačuje tomu, že tato příležitost bude promarněna. To málo, co
o nadcházející rekonstrukci víme, nás skličuje. Projekty zůstávají zahaleny tajemstvím. Přes veškerou naši snahu je neviděla ani naše babička, Věra Machoninová, ani zastupitelstvo Karlových Varů, natož pak veřejnost, které ve finále tato státní budova patří. Vzorové pokoje, kterými se chlubíte v médiích, absolutně nedosahují kvalit, které by Thermal mohl mít.

Již přes rok se snažíme a vyzýváme představenstvo společnosti Thermal-F o zveřejnění, či alespoň poskytnutí projektů chystané
a probíhající rekonstrukce. Představenstvo přitom tvrdí, že žádné plány nemá a nemůže je proto ukázat. Z veřejně dostupných zdrojů
a probíhajících prací je ale jasné, že takové plány existují. Nejenom, že je z pohledu autorského práva povinnost představenstva projekty poskytnout. Současně věříme, že při investicích v rozsahu tři čtvrtě miliardy korun, o kterém Ministerstvo financí mluví, by měly existovat alespoň základní kontrolní mechanismy. Po naší poslední návštěvě Karlovarského filmového festivalu jsme byli svědky takového rozsahu destrukce obou budov Thermalu, že si jí dovolíme označit za systematickou.

Tímto apelujeme na zodpovědné osoby k „odtajnění” připravovaných projektů, zveřejnění provozovatele bazénové části, který je ministertvu finacní již rok znám (Schillerová, iDnes, 17/7/18), a rovněž vyzýváme k větší spolupráci s městem Karlovy Vary, odborníky
a veřejností.

Zároveň žádáme společnost Thermal F k zodpovězení těchto základních otázek:

– Kdo je architektem plánované rekonstrukce?
– Kdo a jakou formou bude provozovat bazénovou část hotelu?
– Jak hodlá Thermal naložit s autorským nábytkem, který v hotelu ještě zůstal?
– Kdy zveřejníte nebo poskytnete k nahlédnutí projekty rekonstrukce?
– Proč v médiích tvrdíte, že komunikujete s Věrou Machoninovou, když to není pravda?
– Thermal je protkaný nejlepším uměním své doby – například monumentálními sochami od Miloslava Chlupáče, sklářským uměním Reného Roubíčka, grafickým designem Jiřího Rathouského nebo skleněnými instalacemi od dua Libenský-Brychtová. Valná většina jejich děl je však v současnosti v dezolátním stavu, schovaná za nevkusným sádrokartonem nebo zcela ztracena. Jak umělecká díla plánujete zachovat?

Mrzí nás, že se opět musíme uchýlit k takto dramatickým vyjádřením
a akcím. Přes veškerou naši snahu o civilizovanou a plodnou komunikaci se zástupci hotelu Thermal nám ale k naší lítosti nezbývá nic jiného.

Marie a Jan Kordovští
vnoučata Věry a Vladimíra Machoninových