Palmovka Jihlava

09.04.2019 Rekonstrukce

Mjölk architekti
Vila z roku 1912 a přilehlé industriální objekty v areálu firmy Jihlavan
se proměnily na moderní školicí centrum s dílnou a kancelářemi.

*

 

 

Rekonstruovaný komplex se nachází nedaleko centra Jihlavy na Znojemské ulici. Původní vila z roku 1912 i přilehlé výrobní a skladové prostory v areálu firmy Jihlavan byly ve velmi špatném stavu. Kvality staré vily s výrobní halou byly zaneseny mnoha vrstvami z dob, kdy patřily do areálu továrny na výrobu součástek do letadel.
Klient nás oslovil na základě předešlé pozitivní spolupráce na jeho vlastním domě. Zadáním byla přeměna komplexu na provoz moderní administrativní budovy a školicího centra s dílnou pro opravování, testování a obnovování tvarovacích strojů. Základním principem rekonstrukce bylo nalezení starých skrytých hodnot a jejich doplnění současným designem.

 

Dispoziční řešení
Vjezd do areálu zajišťuje automatická brána, na vjezd navazuje kryté parkování. Garáže vznikly redukcí a úpravou původní ocelové haly.
Pěší nástup do areálu je zprostředkován brankou ze Znojemské ulice. Do bývalé výrobní budovy se vstupuje po lávce, která přemosťuje nájezdovou rampu od původního průjezdu vilou. Jelikož se průjezd zasklil a využil jako další vnitřní prostor, stala se z bývalé nájezdové rampy malá zahrádka osazená divokou trávou.
Vstupní hala s recepcí funguje jako křižovatka jednotlivých provozů, a zároveň multifunkční setkávací prostor. Vstupní prostor sousedí prosklenou stěnou se školicí halou, návštěvník tak může nahlédnout přímo do procesu vstřikování plastů. Vstupní halu sloužící jako relaxační prostor oživuje světelná instalace od výtvarníka Richarda Loskota.
Na vstupní halu navazují kancelářské prostory, jednací místnost a toalety. Přemostění v zaskleném průjezdu propojilo dříve oddělené prostory. Schodiště z haly vede do patra, kde ve vile vznikl vybouráním původních příček otevřený kancelářský prostor s návazností na nově přistavený objem kuchyňky, venkovní kryté terasy a toalety. Do budoucna se uvažuje o využití navazující půdy nižšího sousedního objektu jako prostoru k obchodním schůzkám.
Průchodem mezi kancelářemi se lze dostat na druhé (jižní) schodiště, které vede do podkroví vily.

Řešení interiéru
V areálu zbylo mnoho pozůstatků industriální historie místa. Odstrojováním pozdějších vrstev sádrokartonů, omítek a koberců se začaly objevovat zbytky původních materiálů, které jsme se snažili v projektu znovu oživit. Každý kontrolní den byl plný rozhodnutí „on-line“, které fragmenty zachovat, a co naopak nahradit designem novým.
Betonový strop a sloupy staré výrobní haly jsme upravili pískováním, repasované industriální lampy visí v interiéru a z původních dřevěných podlah jsou vyrobeny prvky nového zařízení. Interiér není skanzenem starého železa, všechny původní artefakty opět ožily ať původní, či novou funkcí. Například schránky umístěné na vstupní brance jsou nasvětleny lampami vyrobenými z hlásných reproduktorů. V objektu je nakonec přes dvacet nově navržených interiérových prvků – několik stolů, knihovny nebo lustry.
Součástí interiéru vstupního prostoru je výtvarná instalace Richarda Loskota simulující atmosférické jevy. Vznikla na základě námi organizované soutěže, které se zúčastnilo okolo dvacítky umělců, grafiků i architektů.

*

Na Palmovce jsme dostali volnou ruku dotáhnout celý projekt až do konce. Atraktivita možnosti sáhnout si i na nejmenší detail ale svým rozsahem práce klade velkou zodpovědnost, je zároveň i velkou zkouškou celého realizačního týmu.
Už ve chvíli zahájení práce na studii bylo jasné, že času nebude nazbyt. Projekt jsme začali zpracovávat na podzim v roce 2011, a protože byl kandidátem na získání evropských dotací, měl celý přípravný proces velmi rychlý spád. Stavba probíhala od vydání stavebního povolení dvanáct měsíců včetně vybavení interiéru námi navrženým nábytkem. Kolaudace se konala po dvou letech od první schůzky nad studií, což bylo u projektu takového měřítka úspěchem, ale hlavně naplněním původního plánu.

Autorská zpráva
Foto Alexander Dobrovodský a Roman Dobeš

*

*

*

*