Průmyslový design v bytě

21.06.2018 Nábytek, doplňky

Industriální design je oblíbeným doplňkem bytových interiérů. „Jedná
se o archetypální kusy. Jde o předměty, které byly vyrobeny jen za účelem své funkce, a tomu je podřízen i vzhled.“

*

Problém nevyužívaných industriálních staveb se stal celosvětovým tématem odborné veřejnosti. Je lepší chátrající výstavbu zbourat, nebo ji přestavět, dát jí novou funkci, a přitom zachovat připomínku průmyslové minulosti daného místa? Konverzí továrních areálů se zabývají mezinárodní semináře, přednášky představují příklady úspěšných přestaveb na kulturní centra, galerie i obytné soubory. Připomeňme si Dolní Vítkovice, kde se plynojem změnil v multifunkční aulu Gong (autor Josef Pleskot), přestavbu holešovické továrny na Centrum současného umění DOX (autor Ivan Kroupa) nebo Holešovický pivovar, který se stal luxusním loftovým bydlením (autoři CMC architects).

Bydlení v opuštěných prostorách průmyslových objektů bylo v počátcích řešením pro lidi, kteří neměli dostatek prostředků na odpovídající byt, později se stalo masovou módní záležitostí, pravděpodobně i zásluhou filmového muzikálu Flashdance z roku 1983; hlavní hrdinkou obývaná tovární hala zaujala velkorysým prostorem, navíc měla ve své syrovosti i určitou romantiku. Spojení stroze funkčních tvarů stavby a přiznaných materiálů s průmyslovým dekorem je přitažlivé jak pro obdivovatele moderní minimalistické architektury, tak pro zastánce tradičních staveb, zřejmě proto se průmyslová architektura setkala se zájmem široké veřejnosti.

Industriální design je dodnes velmi žádaným doplňkem bytových interiérů. Zvláště mladí lidé při zařizování vyhledávají staré tovární či stavební lampy, kovové skříňky, které stávaly v šatnách zaměstnanců, obrovské nádražní hodiny nebo pracovní židle od továrních strojů.

Nadšence pro tento estetický styl by mohla zaujmout aktivita Adama Karáska a Jiřího Mrázka, kteří se soustředili na užité umění a design, vyhledávají použité předměty převážně z 60.–80. let, ponechávají je v původním stavu, ale citlivými zásahy se snaží obnovit jejich funkci. Cílem je umožnit těmto pozapomenutým skvostům plnohodnotný návrat do každodenního života, aby byly schopny sloužit jako v době svého vzniku.

„Jedná se o archetypální kusy. Jde o předměty, které byly vyrobeny jen za účelem své funkce, a tomu je podřízen i vzhled. Jinými slovy, neexistuje jednodušší forma. Z židle z továrny nebo ze světla už nelze ubrat více materiálu. Jde prostě
o kusy bez jakéhokoli dekoru, příkras, nebo kudrlinek,
“ vysvětluje Jiří Mrázek ze společnosti Nanovo.

Nanovo nabízí průmyslový designový nábytek a bytové doplňky převážně československé výroby, vybavení i netradiční doplňky ze škol, nádraží, továren či laboratoří z 20. století. Je místem, kde je možné získat jednotlivé solitéry
i související literaturu, ale také místem, které se snaží upozorňovat na aktuální výstavy nebo na lokality, jež se zachovaly z let nedávno minulých.

-věk
Foto Nanovo, Jaroslav Hejzlar (7) a Ester Havlová (8)

*

nanovo.cz