I na půdě může být kuchyň vysoká

04.08.2015 Kuchyně

Ivana Dombková / I. D. Architektura
/ Malá výška prostorů se šikmými stěnami omezuje využití plochy. Autorka bytu se snažila potlačit nevýhody střešní konstrukce na minimum.

*

Šikmá část krovu se projevuje v jídelní části, kde pod oknem stojí dlouhý stůl se šesti židlemi. Při jídle se otevírá bohatý výhled do okolí a rodina má těsný kontakt se svým okolím. Romantiku půdního prostoru tady připomíná spíše výhled na střechu protějšího domu než vlastní řešení bytu. Jídelní stůl,
u kterého se sedí, ještě snese šikmou stěnu s velkým ateliérovým oknem, zbývající část kuchyně už má ale dostatečnou výšku a rovný strop, aby pohyb při vaření byl pohodlný.

V kuchyňské části obytného prostoru stojí před šikmou střechou vertikální stěna s vestavěnými skříněmi až ke stropu, nízké zbytky šikmin tak slouží pouze jako úložný prostor s pračkou. Prochází se do něj posuvnými dveřmi vedle poslední skříně, volně otevřená je také jeho boční stěna v rohu dispozice.

Kuchyňská sestava má tvar dvou rovnoběžných linek, proti vysokým skříním se spotřebiči stojí směrem do prostoru nízké skříněk s předsazeným panelem, který pohledově překrývá pracovní plochu.

Digestoř zavěšená v prostoru je propojena se zábradlím galerie a nemusí mít vlastní nosnou konstrukci. V kuchyni jsou použity dražší materiály, jako je nerezová ocel na kuchyňských spotřebičích a pracovní desce, technický hliník na dvířkách skříní nebo omyvatelné omítky beze spár, například Pandomo či Tadelakt. Materiály však nejsou zbytečným luxusem, jsou zárukou trvale funkční kvality, umějí stárnout a neztrácejí na kráse.

Dojem pravoúhlého prostoru s rovným stropem podporuje návaznost kuchyně na vloženou konstrukci galerie a za ní spuštěný hranol s digestoří. Horizontální prvky jsou navíc ze spodní strany zvýrazněny zabudovanými bodovými světly. Ve špičce krovu nad kuchyní je umístěna malá pracovna, která je formou galerie do obytného prostoru volně otevřená. Při sezení
u počítače snížený šikmý strop tolik nevadí jako při náročnějším provozu rodiny v kuchyni a obývacím pokoji.

Byt má jasný řád a promyšlené průhledy od vstupu až po jídelnu pod ateliérovým oknem. Dřevěné konstrukce, typické pro romantické pojetí půdy, překryl sádrokarton, a celý prostor tak dostal charakter čistě moderního městského bytu. Barvy a materiály byly záměrně voleny nenásilným způsobem, aby se byt opticky nedělil na jednotlivé místnosti, aby jen tak volně plynul a jeden prostor zvolna přecházel do druhého.

-věk
Foto Jaroslav Hejzlar