V rodinném domě jako na dovolené

15.11.2016 Rozhovory

Rozhovor s Michalem Kuncem o jeho přístupu k návrhu rodinného domu. „V domě se musí především pohodlně bydlet. Vnější vzhled je teprve obal, který zastřeší život uvnitř.“

 *

Michale, změnilo se od našeho posledního rozhovoru něco na tvém přístupu k návrhu rodinných domů?
Určitá proměna souvisí s novou zkušeností při stavbě vlastního rodinného domu. Když si člověk projde celým procesem stavby i jako uživatel, získá nový pohled z opačné strany. Dokonce si dnes myslím, že kdybych byl v roli klienta, nechal bych si postavit dům jen od architekta, který už si vlastní dům postavil. Nabízíme klientům domy „na klíč“ – od první skici až po celkovou realizaci včetně interiéru, osobní zkušenost uživatele je tedy velice prospěšná.
Odlišný přístup spočívá například v naprosté kontrole nad celkovou investicí v každé fázi projektu. Je to otázka náročnější práce, větší odpovědnosti, ale také důvěry ze strany klienta. Pokud má na stavbu celkem 10 milionů, musím nejprve odečíst DPH, cenu projektových prací a další náklady, se kterými investor „zapomene“ počítat, nebo si je předem ani neuvědomuje. Pak teprve částku vydělím předpokládanou kubíkovou cenou a vyjde mi reálná velikost domu. Klienti bývají někdy překvapeni, představují si velikost například 250 m2, ale za jejich investici se v požadovaném standardu dá postavit dům
o třetinu menší. Můžeme pak společně přemýšlet, na čem se dá ušetřit, aby se prostor o něco zvětšil, aniž by ztrácel na kvalitě bydlení. Ale nemohu dostat investora do situace, kdy budou chybět peníze na dokončení, nebo se až při stavbě začne nevhodně šetřit volbou nekvalitních materiálů.
Ještě před dokončením projektu máme přehled nad každým detailem, klikou dveří, úchytkou v kuchyni. Pokud nejsou s financováním problémy, může se interiér řešit velkoryseji, jindy zvolíme na část vybavení třeba nábytek z IKEA
a doplníme ho zakázkovým na exponovaných místech.

Našli jste vlastně i způsob, jak uhlídat klienta, aby nezačal vymýšlet zbytečnosti…
Při průběžné kalkulaci se dá každá změna okamžitě započítat. I spousta zdánlivých maličkostí, které samy o sobě cenu navýší jen nepatrně, může ve výsledku celkové náklady zásadně změnit. Klient se musí sám rozhodnout, zda jsou jeho nové požadavky opodstatněné, zvláště když má na skromnější dům přesně limitované finance.

Tvoje filosofie návrhu bydlení zůstává stále stejná?
Určitě ano, vycházíme ze zásady, že dům se navrhuje „zevnitř ven“.V domě se musí především pohodlně bydlet. A bydlení, to je vlastně domov. Vnější vzhled je „obal“, který život uvnitř nakonec zastřeší. Musím tedy dobře poznat klientův způsob života, jeho potřeby, záliby, představy. Musíme se naladit na stejnou vlnu. Dispozice je pak harmonické seskládání jednotlivých zón domu, aby vše dohromady správně fungovalo.
Jestli má bydlení navíc přinášet i radost, musí se člověk ve svém domově dobře cítit. Často si klienti přejí, aby si doma připadali tak trošku jako na dovolené. To znamená bydlet v těsném kontaktu se zahradou, vpustit do domu světlo a slunce, mít na očích dostatek zeleně.
Snažím se klientům už při první schůzce vysvětlit, jak je příjemné obývat celý pozemek, vnímat ho i z obytných místností od hranice k hranici. Byla by škoda žít jenom na ploše samotného domu a vidět z oken jen na malou část zahrady, když se draze platí za každý čtvereční metr parcely. Jednoduchá názorná skica dokáže klienta snadno přesvědčit, že takový koncept dává smysl, pochopí, že právě takhle by chtěl bydlet. Důležité jsou průhledy domem, velké prosklené plochy a výhledy z obytného prostoru do všech stran, ale také promyšlený návrh celé zahrady včetně malé předzahrádky nebo terásky přímo před okny místností.
Tvůj dům tě nesmí omezovat….

Chápu to správně, že vnější vzhled domu je pak určitá přidaná hodnota?
Nepatřím k těm, co tvrdí, že dům nemusí být hezký, hlavně aby dobře fungoval. Dům musí vyjadřovat emoce, ty pozitivní. Ale kvalitu bydlení opravdu určuje především to, jak dobře uděláš interiér. Práce architekta by neměla končit projektem stavební části, návrh interiéru do všech podrobností by měl být přímou součástí celkového řešení. Pak se nemůže stát, že klienti dokončený dům nedovedou zařídit, protože se nepočítalo s dostatečně velkou kuchyňskou sestavou, že není možné umístit sezení s přímým výhledem na zahradu nebo chybí úložné prostory.
Dům by měl být krásný i z vnějšího pohledu, ale ne prvoplánově. Raději bych použil jiné slovo, protože krása může být vnímána velmi subjektivně. Řekněme, že by měl být přívětivý. Postavený z materiálů, které jsou příjemné na pohled i na dotek, důvěrně známé, kvalitní a trvanlivé. Vnímám svůj dům jako určitý druh bytosti. Chrání mě a uklidňuje.

Jak je na tom váš ateliér se zakázkami v současné době?
Práce máme opravdu hodně, změnil se i poměr typů projektů. Dříve jsme dělali jen rodinné domy, předloni už polovinu zakázek tvořily interiéry mezinárodních firem, a ty začaly vloni dokonce převažovat. Tato práce je pro ateliér výhodnější, časově méně náročná, při návrhu interiéru se neřeší nosné konstrukce, odpadá tedy koordinace s profesemi, zdlouhavé projednávání na úřadech. Nicméně navrhování domů je srdeční záležitost, tam rosteš.
Rodinné domy řešíme rádi a na těch několik domů za rok nám teď zůstává větší časový prostor, můžeme se jim o to více věnovat.

Věra Konečná
Foto archiv ateliéru

***

MgA. Michal Kunc

SOUS v Benešově, obor truhlář (výuční list s maturitou)
2 roky praxe v truhlářské dílně
SUPŠ v Praze-Žižkově, obor design a konstrukce nábytku, design dřevěných hraček
2000 absolvoval VŠUP v Praze, ateliér Architektura, interiéry (Eva Jiřičná, Radek Kolařík)
2001–2002 pedagog na SUPŠ v Praze-Žižkově, asistent ing. Schusterové, konstrukce nábytku, design, interiéry
2006 autorizace, přijetí do ČKA
1999 zakládá vlastní architektonický ateliér Kunc, v němž v současné době pracuje společně s dalšími kolegy

*

Můžete si přečíst také předchozí rozhovor, který podrobně popisuje spolupráci s klienty.