- Bydlení IQ - http://www.bydleni-iq.cz -

S Ivanou Dombkovou o designu

Pro naše klienty je špičkový design nábytku určitě důležitý, ale základem výborného výsledku je dokonalé řešení prostoru.“

*

Vnímáš nějakou hranici mezi architekturou a designem?
Slovem design dnes většinou myslíme styl nábytku, bytových a jiných doplňků, ale v původním, obecném smyslu znamená design spojení formy a funkce.
Je to projev funkce v konečném tvaru. Necítím hranici mezi architekturou
a designem. Za vším musí být poctivý přístup, pochopení podstaty otázky, pečlivé vytvoření dokonalého logického konceptu, ten se pak projeví
v konečném tvaru. Ten vychází z daných souvislostí. Nevidím tudíž ani rozdíl
v přístupu k urbanismu, architektuře nebo k designu nábytku. Je to stejné jako každá otázka v životě. Pochopíme-li otázku, umíme hledat odpověď. Nic nefunguje odděleně. Dobrá architektura lépe vyzní v urbanisticky dobře řešeném celku. Krásný kus nábytku lépe vyzní v chytrém a krásném domě. Sebelepší kus nábytku nezachrání dům, který je architektonicky špatně řešen. Objekt s výbornou architekturou se ztrácí v urbanisticky bezcenném celku.
Ještě jedna věc – fascinují a zajímají mne nové technologie stavební, energetické… To vše má dopad na konečný design, třeba domu. Říkejme tomu architektura. Se zkušenostmi a znalostmi se nám tak krásně otvírá škála řešení čehokoli.

Jak probíhá spolupráce s klientem? Která fáze projektu tě nejvíc baví? Poznáš, kdy řešení už je „to pravé ořechové“?
Na počátku je nejdůležitější, abychom přesně a plně pochopili zadání. Případně je upřesňovali při počátečních komunikacích s klientem.
Musíme vědět, co je cílem. Pak už jen hledáme tu pravou cestu. Cíl je dán požadavky klienta, možnostmi prostoru, musí splnit i jistou nadčasovost. Při tvorbě konceptu není dobré zdržovat a rozmělňovat se detaily (třeba budoucími dekoračními prvky), je důležité najít správnou formu prostoru při splnění všech funkcí (tzn. dá se říci design), poté vhodné konstrukční řešení
i materiály.
Nejzajímavější je stádium, kdy máme za sebou první rozhovory a zadání klienta i prověřené všechny možnosti prostoru. Zůstanu pak s „problémem“ úplně sama. Probírám indicie. Cítím, že řešení je na dosah, jako by stačilo jenom poodhrnout roušku. Jsem vždy velmi zvědavá, co se za ní objeví. V té době nedokážu myslet téměř na nic jiného. Anebo jinak: zdánlivě na věc nemyslím, v mé hlavě se konstrukce vyřeší sama. Nejsem asi v těchto chvílích příliš komunikativní, pravděpodobně jsem  pro své okolí téměř nesnesitelná, ale je to krásné. Alespoň pro mne. Toto objevování mne na mé práci moc baví.

Tvoje realizace lidé většinou chápou jako nadstandardní celky, kde právě kvalitní design hraje velkou roli, ale ten si může jen málokdo dovolit.
Jedna věc je kvalitní koncepce celku, druhá věc je designový kus nábytku. Bez něj se můžete obejít. Špatně řešený prostor, lhostejno, zda se jedná
o novostavbu, či rekonstrukci domu nebo bytu, nezachrání sebelepší kus nábytku. Neužijete si křeslo od celosvětově známého designéra ve špatně řešeném bytě. Špičkový design nábytku je určitě důležitý, ale mnohem důležitější je dobře vyřešený prostor. To je základ. Tomu předchází jednoduchá věc. Každé místo, v němž máte něco nového vytvořit, musíte nejprve poznat, ucítit jeho klady a zápory, vše pozitivní zdůraznit a vyřešit.
Prochodit si, zmapovat každý nový terén. Doslova i obrazně. Dřív, než jej začnete přetvářet. Potom můžete vytvořit nový prostor bez kompromisů. Do něj se pak nastěhovat na začátku klidně s kuchyní IKEA. Tu můžete později vyměnit, Samotný prostor ale ne. Tento postup by si měl moci dovolit každý, kdo se chystá něco budovat. Je to základní předpoklad, ne luxus.

Připravila Věra Konečná
Foto Iveta Kopicová

*

Ing. arch. Ivana Dombková absolvovala fakultu architektury na VUT v Brně.
Od roku 1992 se s Rostislavem Černíkem věnuje architektonickým studiím, stavebním projektům, projektům pro realizace staveb, projektům pro realizace interiérů a vlastním realizacím interiérů. Sama o své práci říká, že usiluje
o poznání a vědění. Za nejdůležitější hodnoty považuje svobodu, vzdělání, prostor a čas. V roce 2012 ukončila spolupráci se značkou Donlić.